ACCA论坛,ACCA考友论坛-全球ACCA中文论坛|中国ACCA学习网

找回密码
 立即注册
查看: 3775|回复: 1

[讲义&笔记(Notes)] ACCA F1大纲中boundary知识点解析

[复制链接]

95

主题

133

帖子

1133

积分

版主

Rank: 5Rank: 5Rank: 5Rank: 5Rank: 5

积分
1133
高顿ACCA 发表于 2013-5-13 17:30:35 | 显示全部楼层 |阅读模式
Which of the following provides an example of a ‘boundary’ separating an organisation from its environment?

A  A divisional structure
B  Systems and procedures
C  Factory gates
D  Recruitment policy

这是一道关于组织定义的题目,涉及到了定义中的一个要素“boundary”题目的设问十分简单明了,直接问下列哪个选项是“企业边界”的例子。从逻辑上看这道题目设问直接,用词简单,考察知识点直接明了,应该属于十分容易的一道问题。然而,实际情况是在一次模拟考试中仅有9.52%人答对了这一题。9.52%的正确率在四选一的F1考试中是极其低的。本文将从三个方面解析这道题目,为同学们顺利解出这道简单的“难”题提供一个参考。

首先,我们抛开知识点用我们的常识来考虑这个问题。选项D组织的招聘政策显然不能区分组织和环境,也就是说逻辑上讲招聘政策的“内外”是不同组织,这样在逻辑上是荒谬的。选项A所说的部门组织架构和C所说的组织的系统和程序都是组织内部的,这和边界没有直接联系。只有选项C工厂的大门可以说是划分组织内外的一种标准。

其次,如果直接从知识点考虑,组织的定义是:a social arrangement which pursues collective goals, which control its own performance and which has a boundary separating it from is environment”这道题目就着重考察了,最后一个要点 boundary。这道题目还提示了boundary的作用是separating an organisation from its environment,考生如果能反应出考察的是这个定义的话,综合考虑是可以选出C选项的。

最后,从这道题目出发,提出一个学习文字内容的方式,即要点举例法。学习每一个关键的知识点,可以把他拆分成几个要点,就比如上述的组织的定义,可以拆分成1.共同目标 2 控制自身业绩 3有边界。然后在没有要点之上附上例子。例如:1.商业企业的共同目标是盈利。2.公司都有内部控制体系。3.factory gate。这样一个概念就变得有逻辑而且直观了。
Prepared by Golden ACCA R&D Center
May, 2013

0

主题

3

帖子

39

积分

中级学员

Rank: 2Rank: 2

积分
39
scfosafbl 发表于 2014-7-11 21:51:00 | 显示全部楼层

beats by dr dre studio ieyhuTSI368

En jovialisk Reed skule stirda mot naturlagarna.  Den sistn?mnda serien har de precis avgjort, trots att tv? omg?ngar ?terst?r.  Dialogen ?r helt enkelt lysande,beats by dr dre studio, ett smattrande duggregn av polerade p?rlor.  Nu riskerna reducerade och utvecklingen med     koppor torde bli densamma,beats by dre pro.
    Kanske ?r det d?rf?r som till och med stors?ljande f?rfattare som Bj?rn Ranelid g?r utanf?r bekv?m terr?ng f?r att vinna folkets verkliga,beats by dre pro, sjungande hj?rta.  Denna feministiska     ,beats by dr dre studio, som startades 1897,?option=com_blog&view=comments&pid=901182&itemid=0, producerades och skrevs av enbart kvinnor f?r en kvinnlig l?sekrets.  Och det ?r mycket arbete som kvarst?r.  D? USA f?rhandlar om frihandel med Stillahavsomr?det ?r inte Kina med, och sedan EU-kommissionen i juni inf?rde strafftullar p? kinesiska solpaneler ?r n?stan 10 procent av all EU-import fr?n Kina belagd med strafftullar.
    Fr?n det sorgsna ylandet fr?n steel-guitaren till de snyggt malande basg?ngarna l?mnas inget ?t slumpen.  Thompson ger exempel p? hur man gjorde analogier mellan sj?lva ljuden och de kretsar med vilka man m?tte ljuden. Han f?ddes som Mark Levan Helm den 26 maj 1940 i Marvell,beats by dre wireless, Arkansas,beats h?rlurar, med f?r?ldrar som var bo    sodlare,beats by dre, med en del indianblod i familjen och rakt in i en myllrande     tradition.  Han f?redrog de mycket unga kvinnorna,beats by dre wireless, helst 13-?ringar med vilka han hade tre eller fyra olika f?rbindelser,beats by dr dre studio, med havandeskap och barnaf?delse,beats h?rlurar, han ?vergav b?de flickhustrurna och deras barn,beats by dre wireless, i en praktik som i dag skulle ha f?rt honom direkt i      och st?mplat honom som pedofil och samh?llets avskum,beats h?rlurar, men som den g?ngen l?t sig ut?vas flerst?des,beats by dre, inte minst p? S?derhavs?arna.
    Likas? finns det n?got djupt obehagligt,beats by dr dre studio, n?stan perverst,beats by dre wireless, i f?rsta satsens m?rka bastema som Oramo tar fram,beats by dre, och en funkig kvalitet som jag ocks? minns fr?n hans V?roffer. Ricky tog till slut sitt f till f />Dagen f galan blev jag f vid en presskonferens,beats by dr dre studio, utsk av Anderberg som sa: "Kv har satt ut mitt telefonnummer och bett att l ska ringa mig.  Jag anv?nder en av applikationerna och st?ller en fr?ga p? min sida: Varf?r fastnar man f?r Facebook? rmland vann nyckelmatchenDu beh?ver ha ett konto hos den sajt du vill l?gga upp l?nken till.
    Historien ?r banal,men kryddas med filosofiskt djupsinne, som dock s?llan f?r kropp i ett sceniskt skeende.  Sent i g?r kv?ll n?r SPORT-Expressen n?r honom vill han inte ge n?gra detaljer om det intr?ffade.  Bluff och bedr?geri (utm?rkta r?ttf?llor!  Likas? p? nyligen avslutade konstm?ssan Armory show i New York d?r f?r    ar med en gallerist med adress p? Manhattan p?g?r,
您需要登录后才可以回帖 登录 | 立即注册

本版积分规则

小黑屋|ACCA论坛,ACCA考友论坛-全球ACCA中文论坛|中国ACCA学习网

GMT+8, 2024-11-23 13:37 , Processed in 0.089404 second(s), 29 queries .